A Konferencia programja

2014. október 17.
12:00-14:00 Regisztráció
13:00-14:00 Ebéd
14:00-15:45 Plenáris előadások
helyszín: Mobilis Interaktív Kiállítási Központ

Megnyitó
Schanda Tamás János, ifjúságpolitikáért felelős helyettes államtitkár, Emberi Erőforrások Minisztériuma

Köszöntő
Szilasi Péter Tamás igazgató, Mobilis Interaktív Kiállítási Központ

A digitális kompetencia fejlesztésének új lehetőségei - a TÁMOP 3.1.1 II. szakasz eredményei
Koplányi Emil, Educatio Nkft., szakmai vezető

Az m-learningtől a szabad szoftverekig - kutatás-fejlesztési projektek tapasztalatai
Főző Attila László, Educatio Nkft., IKT Módszertani Iroda, irodavezető

Elektronikus óravázlat-tervezés és tanóravezérlés kötöttségek nélkül
Horváth Ádám, Modern Oktatási Eszközök Kft., szakmai tanácsadó

SMART Exemplary Educator program
Luiza Plotnikova, SMART Technologies, oktatási szakértő
15:45-16:05 Szünet
16:05-17:00 Plenáris előadások
helyszín: Mobilis Interaktív Kiállítási Központ

Digitális készségek és programozás – a 21. század alapképességei
Schmidt Pál, Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége(IVSZ),Technológia a Társadalomért Alapítványának elnöke

Prezi@Edu – Zoomolj bele a tananyagba
Csúsz István, a Tanulás és segítségnyújtás csapat specialistája
19:00-23:00 Gálavacsora, a 2013-as Sulinetwork-díjak átadása
helyszín: ETO Park Hotel
2014. október 18.
9:00-11.45 Párhuzamos szekciók - A
helyszín: Széchenyi István Egyetem
11:45-13.00 Ebéd
helyszín: Széchenyi István Egyetem
13:00-15:45 Párhuzamos szekciók - B
helyszín: Széchenyi István Egyetem
16:15-17:15 Teachmeet - Pedagógiai ötletek, jó gyakorlatok 3 percben
helyszín: Mobilis Interaktív Kiállítási Központ
19:30-23:00 Közösségépítő vacsora: bemutatkozik a Mobilis Interaktív Kiállítási Központ
helyszín: Mobilis Interaktív Kiállítási Központ
2014. október 19.
9:00-11:45 Párhuzamos szekciók - C
helyszín: Széchenyi István Egyetem
12:00-13:00 A konferencia emlékezetes pillanatai - záró plenáris előadás
helyszín: Széchenyi István Egyetem
13:00-14:00 Ebéd
helyszín: Széchenyi István Egyetem


“A” (október 18. délelőtt) “B” (október 18. délután) “C” (október 19. délelőtt)
1 IKT Műhely 2014/I IKT Műhely 2014/II IKT Műhely 2014/III
2 Tanórai mérés és értékelés másként - Elektronikus mérés-értékelés, tanulói válaszadó rendszerek és online tanóravezérlés a Promethean eszközeivel SMART technológiák: tanulás és tanítás különböző eszközön eTwinning – Csatlakozzon Európa legnagyobb pedagógusközösségéhez, és indítson projektet!
3 Tartalomkészítés a Sulineten – Új alkalmazások kicsiknek és nagyoknak
4 Formatív értékelés digitális eszközökkel Felhő alapú tartalommenedzsment Adatvizualizáció online eszközökkel
5 Videótanár – A "visszatekerhető tanár" Speciális szükségletű tanulók iskolai életének támogatása eBiztonság az iskolában
6 A Jövő Osztályterme Tanárszakos hallgatók projektbemutatói - Intel® Teach Essentials a felsőoktatásban A Jövő Osztályterme
7 Mérés-értékelés az e-learning térben Hogyan tanítsunk 9-14 éves gyerekeknek játékos módon programozást? IKT Műhely 2014/IV
8 M-learning - mobil eszközök és alkalmazások az oktatás szolgálatában

A műhelymunkák leírása

A1, B1, C1, C7: IKT Műhely 2014

Az Educatio 2013 decemberében hirdette meg az IKT Műhely 2014 pályázatot digitális írástudás fejlesztését szolgáló innovatív oktatási projektek kidolgozására és megvalósítására. A kiválasztott pedagógusok 2014 júniusáig valósították meg a projektjeiket, melyekről videófelvételek is készültek.

A szekció célja, hogy a résztvevők a filmek bemutatásával megismerjék a pályázatban megvalósult projekteket és a hozzájuk kapcsolódó módszertant és pedagógiai jó gyakorlatokat.

A videók megtekintését egy beszélgetés követi, ahol a szekció részvevői kérdezhetnek a filmben szereplő pedagógusoktól, majd megismerhetnek és kipróbálhatnak a projekt során használt alkalmazások közül néhányat.



A1: IKT Műhely 2014 /I


Szekcióvezető: Füzi Otília
Bemutatkozó projektek
Benedekné Fekete Hajnalka Versbebújó (magyar irodalom, SNI - enyhén értelmi fogyatékosokból álló összevont csoport, 4-8. osztály)
Bosányi Éva Emberke az osztályunkban (magyar irodalom, 3. osztály)
Komaság Margit,
Szeszenka Gabriella
Fenntartható fejlődés (környezetismeret, 3. osztály)
Margitai Istvánné Fecskét látok (informatika, 3. osztály)


B1: IKT Műhely 2014 /II


Szekcióvezető: Csordás Ildikó
Bemutatkozó projektek
Csanády Szilvia Készítsünk utazási katalógust! (angol nyelv, 11. osztály)
Skultéty Zoltánné Do you speak body language? (angol nyelv, 7. osztály)
Szabó Norbert Hangszeroktatás 2.0 (fuvola, 11. osztály)
Tóth Éva VintAGED? (angol nyelv, szakiskola 9. osztály)


C1: IKT Műhely 2014 /III


Szekcióvezető: Tóth Boglárka
Bemutatkozó projektek
Klacsákné Tóth Ágota Mozgó töltések (fizika, 10. osztály)
Nemes-Nagy Erika Itt élünk mi (HÍD/I. program, pályaorientáció, környezetvédelem)
Németh Mónika Nyugat 2.0 (magyar irodalom, 11. osztály)
Priszlinger Ferencné Háromszögek a matematikában és azon túl (matematika, 9. osztály)


C7: IKT Műhely /IV


Szekcióvezető: Farkas Bertalan Péter
Bemutatkozó projektek
Balázs Katalin Nem mind arany, ami fénylik (kémia, 8. osztály)
Filep Doina Otília Vizes környezetünk fizikája (fizika, 7. osztály)
Ládi Klára CBI helyszínelők (kémia, fizika, 8. osztály)
Tarné Éder Marianna “Itt élned, halnod kell” (magyar irodalom, 4. osztály)
Tóth Lászlóné Az én házam (matematika, 6. osztály)


A2: Promethean: Tanórai mérés és értékelés másként


Szekcióvezető: Tisza Géza

Elektronikus mérés-értékelés, tanulói válaszadó rendszerek és online tanóravezérlés a Promethean eszközeivel.


A3, B3, C3: Tartalomkészítés a Sulineten – Új alkalmazások kicsiknek és
                    nagyoknak


Szekcióvezető: Siska Csilla

A műhelymunkán a Sulinet portál legújabb fejlesztéseit mutatjuk be, olyan tartalomkészítő alkalmazásokat, melyekkel a pedagógus percek alatt személyre szabott feladatokat készíthet a tanulóinak. A foglalkozás résztvevői kipróbálhatják az idővonal, a gondolattérkép, a gondolatpárbaj és a blog alkalmazásokat, melyek használatának elsajátítása mellett a pedagógusok módszertani ötletekkel is gazdagodhatnak a feladatok széleskörű felhasználási lehetőségeiről. A konferencián debütál a Sulinet Junior gyermekportál, ahol keresztrejtvények, képmutató, sorbarendező feladatok, tanulókártyák és szókereső játékok várják a kisiskolásokat. A felület bármely pedagógus számára nyitott, bárki készíthet és publikálhat játékokat.


A4: Formatív értékelés digitális eszközökkel


Szekcióvezető: Tóth-Mózer Szilvia, Farkas Bertalan Péter

Érdemjegyet kell adni! - mondják sokan. De valóban kell? Gondolkodtunk már azon, hogy a tanulónak szánt érdemjegy vajon valóban tényleges, érdemi visszajelzést ad-e a tanulóknak? A szummatív értékelés szükséges, de önmagában nem elégséges feltétele a sikeres értékelési kultúrának. A szummatív értékelési formák mellett számos formatív értékelési eszköz áll rendelkezésünkre, amelyek a tanulók munkáját nemcsak értékelik, hanem támogatják a tevékenységeket, folyamatokat és a tanulóknak érdemi, azonnali és a munkájuk jobbítását célzó értékelést biztosít. A műhelymunka résztvevői megismerkedhetnek a tanár és a tanuló számára is azonnali visszajelzésre alkalmas digitális eszközökkel, online alkalmazásokkal, illetve olyan egy az egyhez technológiákkal, amelyek a tanulók egyéni, önálló munkáját képesek támogatni.


A5: Videótanár - A "visszatekerhető tanár"


Szekcióvezető: Kovács Krisztina, Farkas Róbert

A Videótanár.hu a legmodernebb közvetítő csatornát, az internetet használja a tudásmegosztásra, az iskolai tanulás támogatására. Tanáraink a Nemzeti Alaptantervhez illeszkedő videó-tanórákban dolgozták fel az általános iskola 5-8. osztályos tananyagát. Mindez kiegészül egy Tanulizátor névre keresztelt oktatási portállal, ahol a tananyagokhoz kapcsolódó ellenőrző feladatok, versenyek, küldetések, statisztikák és közösségi funkciók kapnak helyet.

A Videótanár és a hozzá kapcsolódó Tanulizátor portál egy alulról jövő, nyitott oktatásfejlesztési kezdeményezés. Bárki, aki indíttatást érez arra, hogy hozzátegye a magáét a Tanulizátorhoz, bármikor megteheti azt tananyagok és nyilvános, valamint bizalmas "küldetések" készítésével.

A műhelymunka résztvevői nem csupán betekintést kapnak a Videótanár és a Tanulizátor oktatási anyagaiba, hanem megismerkedhetnek a portál feltöltésének, "építésének" folyamatával - saját tananyagok készítésével és megosztásával.

Jöjjenek és próbálják ki rendszerünket! Építsük együtt a Tanulizátor univerzumát!


A6, C6: A Jövő Osztályterme


Szekcióvezető: Csordás Ildikó

A Jövő Osztályterme szekció arra keresi a választ, hogyan tervezhetőek olyan tanórai tevékenységek, amelyek a jelen és a közeljövő oktatást érintő kihívásaira adnak választ. A résztvevők közös ötletelés során trendeket azonosítanak be, majd megkísérelnek ezekkel összhangban lévő tanórai momentumokat, módszereket, technológiákat találni. A szekció a 2010 és 2014 között zajló nemzetközi iTEC kutatási és fejlesztési projekt eredményeire és módszereire épül.


A7: Mérés-értékelés az e-learning térben


Szekcióvezető: Taletovics Márk

A műhelymunka résztvevői megismerkednek a CooSpace e-learning környezetben történő feladatkiosztással, az elektronikus teszteléssel és az önértékelés lehetőségeivel.


A8, B8, C8: M-learning - mobil eszközök és alkalmazások az oktatás
                    szolgálatában


Szekcióvezető: dr. Főző Attila László

A mobil eszközök egyre elterjedtebbek a hétköznapi életben, és egyre többször bukkannak fel az oktatásban. Az eszköz jelenléte azonban sokszor inkább gond, mint lehetőség. A szekció résztvevői olyan okostelefon- és táblagép-alkalmazásokat és tantárgyfüggetlen módszereket ismerhetnek meg, amelyek a tanításban, tanulásban eredményesek lehetnek.

A szekció része lesz egy szabadtéri foglalkozás, ahol az okostelefonok geolokációs lehetőségeire láthatnak példát a résztvevők.


B2: SMART eszközök a tanárok szolgálatában


Előadó: Luiza Plotnikova
Szekcióvezető: Tóth Boglárka

A szekció bemutatja a SMART Notebook 14 kollaboratív táblaszoftver legújabb funkcióit és eszközeit, továbbá egy felhő alapú kollaboratív alkalmazás, a SMART Amp működését. A résztvevők olyan oktatási tartalmakkal ismerkedhetnek meg, amelyeket világszerte tanárkollégák készítettek. Lehetőség van egy szaktárgynak és kiválasztott módszernek megfelelő tananyagtartalom elkészítésére is. A résztvevők munkafelület-sablonokkal dolgoznak, és olyan innovatív pedagógiai módszereket gyűjtenek, amelyeket ez a szoftver hatékonyan tud támogatni.


B4: Felhő alapú tartalommenedzsment


Szekcióvezető: Füzi Otília és Farkas Bertalan Péter

A felhőalapú számítástechnika (angolul „cloud computing”) az informatika egyik ágazata. Többféle felhő alapú szolgáltatást különböztethetünk meg, a közös bennük az, hogy a szolgáltatásokat nem egy adott hardvereszközön üzemeltetik, hanem a szolgáltató szerverein elosztva, akár a Föld számos különböző helyén. A Felhő alapú tartalommenedzsment szekcióra azon pedagógusok jelentkezését várjuk, akik szeretnék megismerni, milyen lehetőségeket rejtenek az oktatás számára a különböző felhő alapú, online tárhelyszolgáltatók (pl. Google Drive, Dropbox), illetve más felhő alapú szolgáltatások. A résztvevőknek alkalmuk nyílik kérdőívszerkesztésre, megosztott dokumentumok szerkesztésére illetve saját blog készítésére is.


B5: Speciális szükségletű tanulók iskolai életének támogatása


Szekcióvezető: Somogyi Krisztina, Szabó Gabriella, Simonics Benjámin

A műhelymunka bemutatja a Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közhasznú Nonprofit Kft. (FSZK) szerepvállalását a társadalmi integrációban és a praktikus segítségnyújtás lehetőségeit az iskolai mindennapokban.


B6: Tanárszakos hallgatók projektbemutatói - Intel® Teach Essentials a
       felsőoktatásban


Szekcióvezető: Tóth-Mózer Szilvia

2013 novemberében a Debreceni Egyetem tanárképzésben résztvevő hallgatói, majd 2014 februárjában az ELTE TTK tanárszakos hallgatói voltak az elsők Magyarországon és egyben Európában is, akik részt vettek a pedagógusok számára fejlesztett Intel® Teach Essentials továbbképzés a felsőoktatás számára történő adaptációjának előkészítésében. A kurzus a Digitális eszközökkel támogatott projekt alapú tanulás címet kapta, mely azt hivatott jelezni, hogy a kurzus során egyformán fontos szerepet játszik a projektpedagógia és az infokommunikációs technológia gazdag eszköztára. A hallgatók tömbösített kurzus keretében, kétszer két napon át dolgoztak egyénileg, párban és csoportban saját projektterveiken, amikből a szekcióban a legjobb munkákat mutatják be. A műhelymunka résztvevői a hallgatók projektterveinek megismerése mellett a projektekben alkalmazott technológiai eszközöket is kipróbálhatják.


B7: Hogyan tanítsunk 9-14 éves gyerekeknek játékos módon programozást?


Szekcióvezető: Vörös Beáta, Tisza Géza

Mai világunkban, amelyben mindenhol jelen van az informatika, miért nem érdeklődnek gyerekeink a programozás iránt az iskolában? Miért csak 1400 diák tett tavaly emelt szintű érettségit informatikából? Miért van hiány a munkaerőpiacon programozókból? Ilyen és ehhez hasonló kérdések sora vezette el a szekció két előadójának szervezetét oda, hogy gyerekek számára programozást tanító foglalkozásokat/táborokat szervezzenek.

Kiindulásuk az volt, hogy a programozás egy, a diákok számára rendkívül inspiráló eszköz a feladatvégzésre, illetve az együttműködésre, ugyanakkor olyan, a matematikában és a természettudományokban is nélkülözhetetlen képességek fejlesztésére is alkalmas, mint a problémamegoldás vagy a logikai, a kombinatív és a rendszerező képesség.

A megvalósult programok során a gyerekek képessé váltak egyszerű programok, játékok elkészítésére, és a megismert környezetekben önálló, kreatív alkalmazások létrehozására.

A szekció célja, hogy bemutassuk a programokhoz kidolgozott pedagógia módszertant, illetve a programozási környezeteket, a használt eszközöket. Szó lesz a KODU-ról, a Scratchről, a LegoMindstorms robotprogramozásról, a ROBOTC és a Robot Virtual Words progamnyelvekről.

A résztvevőkkel közös programozást tervezünk.


C2: eTwinning – Csatlakozzon Európa legnagyobb pedagógusközösségéhez,
       és indítson projektet!


Szekcióvezető: Kiss Mónika és Skultéty Zoltánné

Az eTwinning egy olyan keretrendszer, amely Európa országaiban található partnerintézmények közös projektjeinek indítását, együttműködését segíti. A program a résztvevő köznevelési intézmények információs és kommunikációs technológiák (IKT) segítségével folytatott együttműködési tevékenységeit támogatja azáltal, hogy technikai, pedagógiai, módszertani segítséget, online eszközöket és szolgáltatásokat nyújt számukra.

A projekt célja, hogy a résztvevő országok köznevelési intézményei nemzetközi, interkulturális környezetben, IKT eszközök segítségével közösen dolgozzanak ki, és valósítsanak meg projekteket szabadon választott témakörökben. Európa-szerte mintegy 260 ezer pedagógus és 125 ezer intézmény regisztrált az eTwinningbe, ebből Magyarországon több, mint 1300 intézmény és nagyjából 2400 pedagógus is már a közösség tagja.


C4: Adatvizualizáció online eszközökkel


Szekcióvezető: Tóth-Mózer Szilvia

Számos olyan webes alkalmazás ismert, amelyek segítségével saját adatokból elgondolkodtató, figyelemfelkeltő gondolattérképek, grafikonokok, infografikák készíthetők. Az adatvizualizáció segítségével könnyen megjeleníthetők olyan ok-okozati kapcsolatok, összefüggések, kölcsönhatások, amelyek segítik a tananyag szemléltetését, a tanulók ezáltal könnyebben megértik a tananyag szerkezetét, gondolatmenetet, egyes események, folyamatok és jelenségek belső kapcsolatrendszerét. A résztvevők a műhelymunka során megismerkedhetnek olyan gondolattérkép-készítő és más adatvizualizációs alkalmazásokkal, amelyeket a mindennapi pedagógiai gyakorlatukban is könnyedén alkalmazhatnak, tanítsanak akár humán vagy reál területen.


C5: eBiztonság az iskolában


Szekcióvezető: Füzi Otília

Az eBiztonság az iskolákban műhelyfoglalkozáson résztvevő pedagógusoknak alkalmuk lesz megismerni az immár Európa-szerte ismert és elterjedt eBiztonság Minősítés programot, melynek célja, hogy az internet- és eszközhasználat, az online megjelenés biztonságos legyen, az iskolák könnyen lépést tarthassanak az eBiztonsági alapelvekkel, értékelhessék saját intézményük infrastruktúráját, irányelveit és gyakorlatát. A résztvevők azon túl, hogy megismerik az eBiztonság Minősítés program önértékelő eszközét, konkrét ötleteket, tanácsokat és anyagokat kapnak az intézményük biztonságossá tételében, továbbá szerzői jogokkal, netikettel kapcsolatos ismereteket is szerezhetnek.
A konferencia támogatója:A különdíjak támogatói:


A projekt megnevezése:
XXI. századi közoktatás (fejlesztés, koordináció)
TÁMOP-3.1.1-II/1-2012-0001

AppStore Google play